Word ook
producent van
KEES VLIEGT UIT

De opbrengst van de crowdfunding voor Kees vliegt uit gaat naar de documentaire Kees vliegt uit en een aantal impactcampagnes rondom autisme. Volg hier de actuele stand van de crowdfunding voor Kees vliegt uit.

WAAROM CROWDFUNDING?

Door Monique Nolte,
maakster van Het Beste voor Kees

Het begon allemaal met een brief, die in 1989 door de bus viel. Ik had me kort daarvoor aangemeld bij de School voor Journalistiek en wachtte vol spanning op de uitslag. Toelating verliep via loting en de kans dat ik zou worden aangenomen hing letterlijk af van het lot. Toen de verlossende brief uiteindelijk op de mat viel met de heuglijke mededeling dat ik was aangenomen, startte voor mij een journalistiek avontuur dat tot op de dag van vandaag voortduurt.

In 1997 deed zich een fantastische kans voor om mijn droom om documentaires te maken te vervullen. Voor de NPS mocht ik deelnemen aan een documentaireserie voor jonge makers, met het thema ‘Jongeren en Relaties’ en na enige research kwam ik in 1997 bij de familie Momma terecht. Kees en ik hadden meteen een klik en we besloten om samen een film te maken. In Trainman (1998) vertelt Kees hoe hij zich, dankzij de steun van zijn moeder, staande houdt in een voor hem bedreigende wereld.

TRAINMAN (1998)

Na deze film hielden Kees en ik contact. Een of twee keer per jaar kwam ik bij hem langs op de koffie. Toen Kees een computer kreeg begon hij mij brieven te schrijven. Hierdoor leerde ik steeds beter begrijpen wat autisme betekent en hoe moeilijk het leven soms voor Kees is. Kees vertelde vaak hoe belangrijk zijn ouders voor hem zijn en dat hij de dag vreest dat zij er niet meer zijn. Ik besefte dat de onvoorwaardelijke liefde en toewijding van Kees’ ouders hem veel gebracht had, maar ook dat er een andere kant aan zat. Hun kind was van deze steun en liefde afhankelijk geworden en niemand zou dit ooit kunnen overnemen.

Toen zijn ouders besloten een woning voor Kees te zoeken in de hoop zo voor hem een toekomstperspectief te creëren – terwijl ze diep in hun hart Kees het liefst voor altijd thuis wilden houden – bedacht ik dat dat het uitgangspunt voor een nieuwe documentaire was.

In 2008 startte ik met de opnamen van Het beste voor Kees, die in 2014 bij KRO-NCRV werd uitgezonden.

HET BESTE VOOR KEES (2014)

Vlak voor de uitzending van Het beste voor Kees opende ik een Facebook-pagina waarop ik een deel van de correspondentie tussen Kees en mij plaatste. Omdat de brieven van Kees mij inzicht gaven in zijn autistisch brein en in prachtig Nederlands onder woorden brengen wat het betekent om te leven met allerlei obsessies, angsten en fascinaties, leek het me een goed idee om dit met anderen te delen. Daarnaast had ik nog een aantal mooie scènes die ik niet in de film had kunnen verwerken en ook deze plaatste ik op Facebook. Dit alles in overleg met Kees en zijn ouders, uiteraard.

Bekijk de DocStory Het Beste voor Kees >

IMPACT

En toen gebeurde er iets onverwachts. Al tijdens de uitzending op 2 juni 2014 stroomden de berichtjes binnen. Het beste voor Kees was gedurende twee dagen trending topic op Twitter. Clips uit de film – die mensen uit eigen beweging op YouTube en andere sites hadden gezet – gingen viral en haalden miljoenen hits. Op de uitzenddag zelf hadden 734.000 mensen de film gezien, maar dat aantal verdubbelde binnen een week tot 1,4 miljoen. De Facebook-pagina ontplofte. Binnen een mum van tijd ontstond er een community van duizenden volgers die inmiddels uitgegroeid is tot zo’n 65.000 mensen die de ontwikkelingen in het leven van Kees en zijn ouders ook na de film nog altijd volgen.

Ook voor Kees en zijn ouders veranderde er veel. Naast alle overweldigende media-aandacht, merkte Kees dat er in zijn directe omgeving anders naar hem werd gekeken.

2.800.000

online-views

68.000

betrokken volgers op facebook

60

betaalde tekenopdrachten

Werd hij voorheen vooral gezien als die ‘aparte autistische’ man; nu werd hij aangesproken op zijn intelligentie en talenten. Omdat Kees geplaagd wordt door, zoals hij het zelf zo mooi verwoordt, ‘de ledigheid in zijn bestaan’, of beter gezegd: Kees heeft geen werk, vroeg ik Kees of hij het leuk zou vinden als we een oproep op Facebook zouden plaatsen met de vraag of mensen hun woning – betaald – door Kees zouden willen laten tekenen. Alzo geschiedde. Op de oproep werd massaal gereageerd en tot op de dag van vandaag tekent Kees gemiddeld een woning per maand.

Voor Kees betekent dit veel: hij heeft een zinvolle invulling van zijn dagen en noemt zichzelf nu kunstenaar. Zijn eigenwaarde is toegenomen door de erkenning die hij krijgt voor zijn tekeningen. En wat voor hem heel belangrijk is, is dat zijn werk door anderen gezien wordt. Tekende hij voorheen voor zichzelf en verdwenen zijn tekeningen in mappen in de kast, nu worden zijn kunstwerken door duizenden mensen bekeken en ‘geliket’.

Ook werd er door vrienden van de familie een woning voor Kees gekocht, zodat er nu voor hem een geschikte woonplek gevonden is.

Beste documentaire 2013 – 2018 (2Doc)

4.000.000

Nederlandse tv-kijkers

9

internationale festivals

Met de aanschaf van het huis diende zich een nieuwe film aan, want de vraag of Kees in de toekomst in staat zal zijn om zelfstandig in zijn nieuwe woning te wonen – zonder de steun en liefde van zijn ouders -, is er een waarop tot op de dag van vandaag nog geen antwoord is gevonden.

Dat het verhaal van Kees en zijn ouders veel mensen geraakt heeft en dat Het beste voor Kees inmiddels een publiekslieveling is, werd duidelijk toen de documentaire in december 2018 werd uitgeroepen tot ‘Beste documentaire van 5 jaar 2Doc’. De film is inmiddels meer dan zes keer herhaald en door zo’n 4 miljoen mensen gezien.

CROWDFUNDING

Geïnspireerd door de grote impact die de combinatie van de documentaire met Facebook heeft gebracht, heb ik besloten de vervolg-documentaire met de titel Kees vliegt uit in eigen beheer te maken. Zo behoud ik de rechten van de film en kan ik met deze film hopelijk nog meer impact creëren dan met Het beste voor Kees gebeurde. Zo ben ik in gesprek met allerlei organisaties die Kees vliegt uit willen gebruiken voor educatiekits, trainingen voor bijvoorbeeld werkgevers die aarzelen iemand met autisme in dienst te nemen en voorlichtingsbijeenkomsten voor ouders met een autistisch kind.

Ook Henriëtte en Willem Momma, de ouders van Kees, en Kees zelf vinden het belangrijk dat hun verhaal andere mensen kan helpen. Kees verwoordt het zo:

Omdat ik Kees vliegt uit in eigen beheer wil maken, heb ik het platform Doclines opgericht. Het doel van dit platform is om meer films, zoals Het beste voor Kees, en Kees vliegt uit te maken. Met dit platform wil ik door middel van documentaires maatschappelijke impact creëren, zoals dat ook met Het Beste voor Kees gebeurd is. Dus meer begrip voor complexe thema’s.

Doclines maakt films (ook van andere documentairemakers), die mensen raken en met elkaar verbinden. Films die we willen inzetten om het leven van de hoofdpersonen en van anderen te verbeteren. En Doclines doet meer; we vertellen ook online verhalen op social media; verhalen waaraan iedereen die dat wil zelf kan meedoen. Facebook Het beste voor Kees is hiervan een voorbeeld. Op YouTube Doclines vind je een overzicht van de verhalen die we op dit moment vertellen en we nodigen je uit hier een kijkje te nemen en aan mee te doen.

Bekijk de DocStory Kees vliegt uit >

NIEUWE SAMENWERKING

Doclines en HandicapNL zijn een samenwerking gestart om impact te creëren rondom autisme. HandicapNL is de nieuwe naam van het vroegere Fonds Verstandelijk Gehandicapten en het Revalidatiefonds. Om praktische redenen splitsen wij daarom de crowdfunding en gaat de fondsenwerving voor Kees vliegt uit hier verder.

HandicapNL is een officieel Goed Doel met CBF-keurmerk en ANBI-status.

Alle donaties die al zijn gedaan blijven uiteraard staan en komen ten goede aan de totstandkoming van de film. De donateurs die € 17,50 of meer gedoneerd hebben komen nog altijd in aanmerking voor de grootste filmpremière ooit!

Wat kan ik doen?

Met een donatie van minstens € 17,50 krijg je de eretitel vriend van Doclines en medeproducent van Kees vliegt uit en ontvang je alle credits voor de goede doelen die wij via Doclines realiseren en meer.

De eerste 43.625 medeproducenten (donateurs van minimaal € 17,50 dus), ontvangen een digitale ansichtkaart (op basis van een tekening van de Johan Cruijff ArenA die Kees de komende maanden gaat maken). De Johan Cruijff ArenA is ons ter beschikking gesteld voor deze grootste filmpremière ooit! En daar kun jíj bij zijn. Want bij een succesvolle crowdfunding mogen wij hier een exclusieve voorpremière van Kees vliegt uit organiseren voor zo’n 50.000 donateurs. Een unieke kans.

Ja, ik doe mee, maar hoe?

Ja, ik wil de documentaire Kees vliegt uit en de daarmee samenhangende impactcampagnes ondersteunen, zoals meer werk en betere zorg en huisvesting voor mensen met autisme.

Doneer Nu

Start making a difference.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief